25 iulie 2006

Dilemele limbii române

De ce are lumea senzaţia că dacă pune virgulă între subiect şi predicat cei ce citesc fraza respectivă o vor înţelege mai bine?
De ce au oamenii impresia că există diacritice? Ca să ne facă viaţa mai grea?
De ce puii mei mai avem reguli de scriere dacă nu le respectăm?
De ce ne mai chinuim să punem cratimă dacă tot o punem unde ni se năzare nouă doar?

De ce am înşiruit chestia asta? Pentru că m-am săturat de timpul preţios pe care îl pierd de fiecare dată când corectez textele scrise de alţii. Şi nu sunt nici dactilografă, nici textier, nici redactor de text. Sunt un simplu angajat prin mâinile căruia trec fel şi fel de texte, şi invariabil ajung la mine scrise cu picioarele! Ce mă obligă pe mine să petrec un sfert de oră să pun diacriticele şi să şterg virgulele puse aiurea? Să mor dacă ştiu. A observat cineva câtă dragoste s-a creat pentru virgule? Everybody loves commas! N-am pomenit! Parcă ar fi o nouă modă. Hai să punem virgule peste tot. Virgulele rulz! Singura concluzie pe care o pot trage este că în timpul orelor de limba română în şcolile noastre generale toată lumea doarme! De fapt şi mai rău: se dormea şi s-a dormit non-stop, că dacă ajungi să ai 30 de ani şi o poziţie de jurist şi încă te mai adresezi în jur cu „ălea” şi „ăstea”, musai ai prins aceeaşi perioadă de şcoală ca şi mine, deci nu mai e Revuluţia de vină.

Dar ce fac eu aici? Deschid o cute a Pandorei, şi să fiu a dracului de nu scârţâie îngrozitor balamalele.... :(

8 comentarii:

licuriciu spunea...

te superi degeaba.sa vezi generatia noua.cei care sunt acum clasa 11-12.75% din ei nu au nici o tangenta cu limba romana.in loc de "a claca" folosesc "a frapa".ca cica suna mai casto(nu misto,casto).roaga-te sa nu lucrezi cu ei,ca atunci chiar o sa ai nervi.

Jen spunea...

(am scris ditamai comentariul si-a dat eroare...)
exista si oameni care au facut scoala dupa revolutie si pot sa scrie corect... din pacate incep sa cred ca-s o minoritate. la orele mele de romana toti colegii pareau treji, si profii chiar predau. cata vreme inveti gramatica bine si cu logica de la inceput, nu mai ai cum sa o uiti. chiar a fost scoala mea o exceptie?

cu diacritice nu scriu pentru ca unele browsere si unele calculatoare nu le recunosc cum trebuie, deci decat sa imi fac probleme degeaba, mai bine renunt de tot. cand e cazul pot sa scriu si asa, oricum.

p.s. nici blogspot-ului nu i-a placut de â-ul tau, l-a sters din link :P)

sneakysid spunea...

A, pe net sunt de acord că nu trebuie să exagerăm cu diacriticele (am eu totuşi o pată în sensul ăsta). Mă refeream la texte oficiale. Cum ar fi să apară mâine România Liberă cu texte fără diacritice? De ce în anumite zone se poate, şi de ce în altele este voie să ne băgăm picioarele? Veşnicul spirit românesc... hai să nu facem dacă nu ne obligă nimeni... :(

geo spunea...

(şi mie mi-a dat eroare, fă ceva cu word verification ăla)
păi limba română o să se modifice, să facă faţă noilor tendinţe. pe mine încă mă distrează când văd nicio, niciun, aproape la fel de mult cât mă distrează când le folosesc.
oricum sper că sunteţi conştienţi că într-o zi se vor suprima diacriticele. câţiva ani maxim
şi apropo de limba spre care ne îndreptăm, am văzut pe descopery un promo la o emisiune despre evoluţia limbii engleze. şi dacă şi "to google" a fost introdus, sunt nerabdător pentru "mişto"

Marius spunea...

Eu am citit CV-uri in care se folosea "tz" si "sh". O generatie de mIRC-ari, ce pot sa spun?!!

PS: Scuze, dar n-am diacritice la munca! :P

sneakysid spunea...

Pai da! Am auzit ca printre perlele de la Bac ar fi fost una cu Clujna-Poca si Constantza.

godiva spunea...

Mie mi se pare ca aceste greseli pe care le-ai amintit sunt de neacceptat.Cratima inveti sa o folosesti prin clasele primare,nu e nimic complicat sau subversiv in aceasta biata liniuta atat de batjocorita.

Strainu spunea...

Până la urmă e vorba şi de uitat. Eu am ajuns în anul 4, din clasa a 12-a nu am mai avut contact cu româna (cu gramatica dintr-a 8-a chiar) şi îmi dau seama că fac multe greşeli (şi probabil multe altele pe care nu le ştiu/observ) pe care în liceu nu le făceam.