31 octombrie 2006

Gipsy

Un articol în Cotidianul şi comentariul unei cititoare mi-a adus aminte de sentimentul de greaţă pe care mi-l dau discuţiile savante despre locul ţiganilor în comunitate. Mi se face silă când văd manifestări ca Gala Halloween (organizată de o asociaţie care nu merită numită aici) pentru stimularea interesului comunităţii faţă de integrarea copiilor de ţigani, sub deviza „fiecare copil în şcoală”. Mi se face silă pentru că participă la această gală oameni cu bani invitaţi să doneze pentru această cauză, români de-ai noştri, care lăcrimează la auzul poveştilor triste ale bieţilor copii de ţigani pe care societatea îi ignoră. Şi mi se face silă pentru că se creează, cu ajutorul unor păpuşi de paie cu creierul spălat, cum este Leslie Hawke, curente de opinie care îndeamnă românii să-i respecte şi să-i protejeze (culmea!!) pe sărăcuţii copii de ţigani pe care societatea nu-i iubeşte. Se vorbeşte despre discriminare şi xenofobie. Pare-mi-se că americanii marcaţi de propriul trecut de asuprire a negrilor îşi caută izbăvirea în acte caritabile creionate la repezeală în România. Ah, ce mai cauză nobilă şi-au găsit... Uită însă că şcoala e deschisă tuturor şi gratuită în România. Hai să dăm cu toţii mâna şi să uităm barierele sociale şi să-i primim în sânul nostru pe acei copii flămânzi născuţi la periferie care doresc să înveţe şi să se realizeze în viaţă. Parcă îi văd pe puradei citind la lumânare pagini de ziar şi strângând cu grijă cărţi abandonate visând la ziua când vor fi academicieni. Pot sa rîd? Stimată doamnă Leslie Hawke, pot să-ţi rîd în faţă? Pot să vomit un pic? Te rog? Ieri la ştiri, făcând un pic de zapping, dau peste un reportaj în care o ţigancă care ţine în braţe un copil şi este împresurată de alţi câţiva agăţaţi de fusta ei pare revoltată că nu are intrare la cantină (sau ceva de genul). Reporterul o întreabă câţi ani are, iar ea răspunde răstit: „27!” „Şi câţi copii ai?” zice reporterul. „4!” vine răspunsul. Tipul insistă: „Ai fost la şcoală?” Ţiganca, şocată: „N-am fost, că n-am avut timp!”
QED.
Mesaj pentru toţi papiţoii care au participat la gala Halloween: sunteţi nişte parveniţi care nu realizează unde trebuie trasă linia între pupatul în cur pentru satisfacerea propriei imagini şi apărarea demnităţii voastre de români. Halal români. O să mă criogenez şi o să mă trezesc peste 20 de ani şi voi veţi fi femei în casă şi şoferi pentru ţiganii cei bogaţi şi veţi cere viză de la consulatul maghiar de la Piteşti ca să vă vizitaţi rudele din Ardeal. Iar eu o să aleg să mor.

4 comentarii:

Anonim spunea...

Sid, nu te enerva...
Ia o vitamina sa-ti revi.

Anonim spunea...

trebuie as fiu de acord aici.. insa sunt si acei copii de rommi spalati si ingrijiti etc....

Anonim spunea...

Am vazut si eu emisiunea! Geniala! Mi-a placut discutia cu un tigan la vreo 24 de ani:
Reporterul: Tu din ce traiesti?
Tiganul: Fur!
Reporterul: Cum furi?
Tiganul: Pai fur! De la unul, de la altul...
Reporterul: Si nu te prinde?
Tiganul: Eh, daca ma prinde, fac puscarie. Dar nu m-a prins pana acuma.

Sunt o fire rationala si nu am nimic cu tiganii. Cred ca probleme lor nu se limiteaza doar la comunitatea rroma. Sunt si romani care au aceeasi atitudine, precum sunt si tigani care se integreaza perfect si reusesc sa dea un exemplu pozitiv celor din jur. Depinde de la caz la caz... Dar per total, la noi, din pacate, functioneaza mai mult puterea exemplului negativ. ("Daca ala fura, eu de ce sa fiu mai prost si sa nu fur?")

Anonim spunea...

Plus ca se adauga povestea cu copilul prins la furat si iertat: "Si atunci te-ai lasat de furat?" "Nu, atunci mi-am promis sa nu ma mai las prins furand"...